Wycinka drzew – inwentaryzacja dendrologiczna.

Kontakt
EMKA Budownictwo i ochrona środowiska

Wycinka drzew – inwentaryzacja dendrologiczna.

W tym wpisie przeczytasz o :

1.Podstawowych przepisach prawa związanych z wycinką drzew
2.Inwentaryzacji dendrologicznej.
3.Organach wydających zezwolenie na wycinkę drzewa lub krzewu.
4.Typach procedur administracyjnych związanych z procedurą wycinki drzew lub krzewów.
5.Procedurze związanej z wycinką drzew lub krzewów bez konieczności uzyskania zezwolenia na usunięcie drzewa lub krzewu .
6.Procedurze związanej z wycinką drzew objętych procedurą zgłoszenia.
7.Procedurze związanej z koniecznością uzyskania zezwolenia na wycinkę drzew.
8.Zagadnienia o których warto pamiętać realizując wycinkę drzew.

1.Podstawowe przepisy prawa związane z wycinką drzew.

Emka Budownictwo i ochrona środowiska jako specjaliści prowadzący działalność usługową w zakresie doradztwa technicznego branży ogólnobudowlanej oraz środowiskowej wielokrotnie spotykamy się z zagadnieniem związanym z potrzebą dokonania wycinki drzew i krzewów na potrzeby realizowanych inwestycji.

Wycinka drzew nie zawsze związana jest tylko i wyłącznie z procesem realizowania nowej inwestycji. Istnieją sytuacje w których wycinka drzew lub krzewów dotyczy już eksploatowanych obiektów bądź urządzeń przez firmy lub osoby prywatne.

W związku z powyższym zasadne jest przedstawić kilka informacji ogólnych związanych z procedurą planowanej wycinki drzew lub krzewów.

Przede wszystkim ważne jest to, aby być świadomym, że zagadnienie wycinki drzew zostało uregulowane przez przepisy Prawa i w związku z powyższym konieczne jest postępowanie według określonych prawem zasad.

Dokonując wycinki drzewa lub krzewu przy jednoczesnym niedopełnieniu obowiązków narzuconych przepisami Prawa możemy narazić się na przykre konsekwencje – zwykle finansowe.

Podstawowym aktem prawnym który należy przywołać w przedmiotowym zakresie jest Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004r. o ochronie przyrody [1]. W tej ustawie Rozdział 4 poświęcono zagadnieniom związanym z ochroną terenów zieleni i zadrzewień czyli między innymi wycince drzew i krzewów.

Jednym z podstawowych zapisów w/w rozdziału jest informacja, że usunięcie drzewa lub krzewu z terenu nieruchomości lub jej części może nastąpić po uzyskaniu zezwolenia. Oczywiście od podanej reguły występują pewne wyjątki o których będzie mowa w dalszej części wpisu.

2.Inwentaryzacji dendrologicznej.

Co to jest inwentaryzacja dendrologiczna?

Inwentaryzacja dendrologiczna jest dokumentem który ściśle łączy się z procedurą wycinki drzew ponieważ stanowi załącznik do wniosku o wydanie zezwolenia na wycinkę drzew lub krzewów.

Inwentaryzacja dendrologiczna jest to czynność polegająca na dokładnym zinwentaryzowaniu występującej na danym terenie zieleni czyli np.:

     – ilości drzew oraz gatunków drzew

     – obwodu drzew na określonej przepisami wysokości (w przypadku drzew kwalifikujących się do uzyskania pozwolenia na wycinkę).
     – powierzchni krzewów (w przypadku krzewów kwalifikujących się do uzyskania pozwolenia na wycinkę).
 
Z czego składa się inwentaryzacja dendrologiczna ?
 
Inwentaryzacja dendrologiczna jest dokumentacją składającą się głownie z trzech części :
 
     – z części opisowej – przedstawiającej w sposób ogólny położenie inwentaryzowanego terenu, planowane przeznaczenie terenu, metodyki prowadzonych badań, skrócony opis występującej roślinności, identyfikację gatunkową drzew i krzewów, określenie ich wieku, kondycji, rozmiarów i lokalizacji drzew.
 
     – części tabelarycznej – przedstawiającej wyniki pomiarów (wartości obwodu drzewa na wysokości 130 cm) oraz powierzchni krzewów oraz gatunków występującej zieleni
 
     – części graficznej – obejmującej mapę na której naniesiona jest lokalizacja występujących w terenie drzew i krzewów. Część graficzną wykonuje się na mapie aktualnego planu zagospodarowania terenu planowanej inwestycji ( Plan PZT) lub na mapie zasadniczej.
 
Kto wykonuje inwentaryzację dendrologiczną ?
 
Inwentaryzację dendrologiczną wykonują eksperci przyrodnicy posiadający kierunkowe wykształcenie oraz doświadczenie praktyczne. Posiadane przez przyrodników doświadczenie oraz sprzęt techniczny pozwalają na tworzenie dokładnych map inwentaryzowanych terenów.
 
Powyższe może mieć mniejsze znaczenie w przypadku występowania znikomej ilości drzew na działce. Jednakże w sytuacji występowania np.: 3000 drzew na działce, doświadczenie oraz wyposażenie techniczne przyrodnika może odgrywać znaczącą rolę dla końcowej jakości przygotowanego dokumentu.
 
Czy dokładność oraz skrupulatność wykonanej inwentaryzacji jest ważna?
 
Zdecydowanie tak. Z naszego zdobytego doświadczenie możemy w sposób jednoznaczny powiedzieć, że jakość wykonanej inwentaryzacji ma ogromne znaczenie przy procedowaniu wniosku o wydanie zezwolenia na wycinkę drzew i krzewów.
 
Głównym powodem jest fakt, że w procedurze uzyskania pozwolenia na wycinkę drzew przedstawiciel właściwego terenowo Urzędu dokonuje oględzin terenu objętego inwentaryzacją. W sytuacji gdy podczas wizji lokalnej przedstawiciela Urzędu zostaną wykazane nieprawidłowości pomiędzy stanem faktycznym a inwentaryzacją dendrologiczną dochodzi do odmowy lub wydłużenia całej procedury związanej z uzyskaniem pozwolenia na wycinkę drzew lub krzewów. Dodatkowo przy znacznych uchybieniach może zachodzić konieczność wykonania ponownej inwentaryzacji dendrologicznej co wiąże się z dodatkowymi znacznymi kosztami.

Fotografia przedstawia przykład oznakowania drzewa numerem porządkowym przypisanym do części tabelarycznej oraz mapy inwentaryzacji dendrologicznej

Fotografia przedstawia przykład zinwentaryzowanego gniazda.

Fotografia przedstawia przykład drzew nie kwalifikujących się do konieczności uzyskania decyzji na wycinkę.

3.Organy wydające zezwolenie na wycinkę drzewa lub krzewu.

Ustawa [1] informuje, że zezwolenie na wycinkę drzewa lub krzewu z terenu nieruchomości wydaje:

     – wójt

     – burmistrz

     – prezydent miasta

     – wojewódzki konserwator zabytków – w przypadku gdy zezwolenie dotyczy usunięcia drzewa lub krzewu z terenu nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków.
 
     – regionalny dyrektor ochrony środowiska – w przypadku gdy zezwolenie dotyczy usunięcia drzewa w pasie drogowym drogi publicznej ( z wyłączeniem obcych gatunków topoli).
 
     – dyrektor parku narodowego lub regionalny dyrektor ochrony środowiska – w przypadku  gdy zezwolenie na wycinkę drzewa lub krzewu obejmuje obszary objęte ochroną krajobrazową w granicach parku narodowego.
 

4.Typy procedur administracyjnych związanych z procedurą wycinki drzew.

W sposób uproszczony oraz bardzo ogólny można powiedzieć, ze Ustawa [1] wyróżnia w swej treści podstawowe trzy możliwości przeprowadzenia wycinki trzewa lub krzewu:
 
     – bez konieczności uzyskania zezwolenia na usunięcie drzewa lub krzewu
 
     – z koniecznością złożenia zgłoszenia zamiaru wycięcia drzewa lub krzewu
 
     – z koniecznością uzyskania zezwolenia na wycinkę drzewa lub krzewu.
 

5.Procedura wycinki drzew nie objęta obowiązkiem uzyskania zezwolenia na usunięcie drzewa lub krzewu.

Ustawa [1] przewiduje, że aby można było dokonać wycinki drzew lub krzewów bez obowiązku uzyskania zezwolenia na usuniecie drzewa lub krzewu muszą zostać spełnione określone w ustawie warunki. Do przykładowych warunków można zaliczyć:

     – drzewa lub krzewy rosną na nieruchomości stanowiącej własność osoby fizycznej i są usuwane na cele niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

     – są to drzewa których obwód pnia drzewa mierzonego na wysokości 5cm nie przekracza:

        80 cm – w przypadku topoli, wierzb, klonu jesionolistnego, klonu srebrzystego

        65 cm – w przypadku kasztanowca zwyczajnego, robinii akacjowej, platanu klonolistnego

        50 cm – w przypadku pozostałych gatunków drzew.

     – są to drzewa lub krzewy owocowe, z wyłączeniem rosnących na terenie nieruchomości lub jej części wpisanej do zabytków lub na terenach zieleni.

     – są to krzewy rosnące w skupisku o powierzchni do 25m2

Nawet jeśli drzewa nie wymagają uzyskania zezwolenia na wycinkę, na podstawie zgromadzonego doświadczenia rekomendujemy aby przed dokonaniem wycinki drzewa lub krzewu wykonać oraz przechowywać dokumentację fotograficzną planowanej do usunięcia zieleni. Powyższe może się przydać w razie potencjalnej kontroli organów.

6.Procedura wycinki drzew objęta obowiązkiem dokonania zgłoszenia zamiaru usunięcia drzewa lub krzewu.

Ustawa [1] przewiduje, że aby można było dokonać wycinki drzew lub krzewów objętych obowiązkiem dokonania zgłoszenia zamiaru usunięcia drzewa lub krzewu muszą zostać spełnione określone w ustawie warunki. Do przykładowych wymogów można zaliczyć:

     – drzewa lub krzewy rosną na nieruchomości stanowiącej własność osoby fizycznej i są usuwane na cele niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

     – są to drzewa których obwód pnia drzewa mierzonego na wysokości 5cm przekracza:

        80 cm – w przypadku topoli, wierzb, klonu jesionolistnego, klonu srebrzystego

        65 cm – w przypadku kasztanowca zwyczajnego, rubinii akacjowej, platanu klonolistnego

        50 cm – w przypadku pozostałych gatunków drzew.

Inwestor spełniający powyższe założenia zobligowany jest do dokonania zgłoszenia zamiaru usunięcia drzewa lub krzewu do dedykowanego terenowo organu ( patrz punkt 3 wpisu).

Zgłoszenie powinno zawierać imię i nazwisko wnioskodawcy, oznaczenie ewidencyjne nieruchomości, z której drzewo ma być usunięte, oraz rysunek albo mapkę określającą usytuowanie poszczególnych drzewa na nieruchomości.

W praktyce możliwość wycięcia drzew na zgłoszenie dotyczy głównie osób prywatnych i raczej obejmuje mniejszą ilość drzew dlatego tak zwana inwentaryzacja dendrologiczna będzie w tym przypadku obejmować mapę z naniesieniem lokalizacji drzewa oraz skrócony opis istniejącego zagospodarowania.

Następnie, przedstawiciel właściwego organu dokonuje oględzin terenu objętego zgłoszeniem w terminie 21 dni od dokonania zgłoszenia.

Po dokonaniu oględzin organ, w terminie 14 dni od dnia dokonania oględzin może, w drodze decyzji administracyjnej, wnieść sprzeciw.

Do usunięcia drzewa można przystąpić, jeżeli organ nie wniósł sprzeciwu we wskazanym terminie jest to tak zwana „milcząca zgoda”.

Na podstawie zgromadzonego doświadczenia zalecamy, aby Inwestorzy po upływie 14 dni od dnia dokonanych oględzin uzyskali na kopii dokonanego zgłoszenia pisemną informacje przedstawiciela właściwego organu o braku wniesienia przez organ sprzeciwu. Powyższa czynność niejako daje nam fizyczny dowód na tak zwane skuteczne przeprowadzenie procedury zgłoszenia.

7.Procedura wycinki drzew objęta obowiązkiem uzyskania zezwolenia na usunięcie drzewa lub krzewu.

Procedura usunięcia drzewa lub krzewu związana z koniecznością uzyskania zezwolenia dotyczy głownie inwestorów którzy planują wycinkę w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą.

W zaistniałej sytuacji należy złożyć wniosek o wydanie zezwolenia na usunięcie drzewa lub krzewu do właściwego terenowo organu.

Do wniosku należy załączyć komplet wymienionych w ustawie [1] dokumentów ( między innymi inwentaryzację dendrologiczną o której mowa w punkcie 2 niniejszego artykułu lub decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach jeśli dotyczy danego przedsięwzięcia)

Właściwy terenowo urząd, zgodnie z KPA, informuje wnioskodawcę o toku dalszego postępowania na przestrzeni 30 dni od dnia złożenia wniosku.

Należy podkreślić, że wizja terenowa przedstawiciela urzędu na terenie przeprowadzonej inwentaryzacji dendrologicznej jest elementem prowadzonego postępowania.

Końcowym etapem postępowania jest wydanie zezwolenia na usunięcie drzewa lub krzewu w formie decyzji administracyjnej.

Do podstawowych informacji zawartych w wydanej decyzji zezwolenia możemy zaliczyć:

     – dane wnioskodawcy

     – miejsce usunięcia drzew i krzewów oraz ich gatunki

     – wysokość opłaty za usunięcie drzewa lub krzewów

     – warunki wykonania nasadzeń zastępczych ( jeśli dotyczą sprawy)

     – warunki wykonania przesadzenia drzew i krzewów ( jeśli dotyczą sprawy)

8.Zagadnienia o których warto pamiętać realizując wycinkę drzew.

8.1 Ustawa [1] informuje, że właściciel nieruchomości ponosi opłaty za usunięcie drzewa lub krzewu.

8.2 Opłaty za wycięcie drzew i krzewów naliczane są przez właściwy organ w wydanej decyzji administracyjnej o zezwoleniu na usunięcie drzewa lub krzewu.

8.3 Opłaty za wycinkę drzew lub krzewów nie są naliczane w przypadku drzew lub krzewów, na których usunięcie nie jest wymagane zezwolenie.

8.4 W przypadku nieusunięcia drzewa przed upływem 6 miesięcy od dnia przeprowadzonych przez organ oględzin usuniecie drzewa może nastąpić po dokonania ponownego zgłoszenia.

8.5 W przypadku złożenia wniosku, wnioskodawca informuje organ, że wycinka nastąpi poza okresem lęgowym tj. od 15 października do 15 lutego, bądź w okresie lęgowym pod nadzorem przyrodniczym. Inwestor musi wskazać okres planowanej wycinki zgodnie z planowanym harmonogramem prac i organ wydaje na to zgodę bądź proponuje inny.

8.6 Opłata za usunięcie drzewa ustala się mnożąc liczbę [cm] obwodu pnia drzewa mierzonego na wysokości 130cm i stawkę opłaty. Szczegółowe wytyczne w Ustawie [1]

8.7 Właściwy terenowo organ wymierza administracyjną karę pieniężną między innymi za:

     – usunięcie drzewa lub krzewu bez wymaganego zezwolenia,

     – usunięcie drzewa bez dokonania procedury zgłoszenia,

     – usunięcie drzewa pomimo sprzeciwu organu.

8.8 Rekomendujemy Inwestorom przygotowującym się do zlecenia wykonania inwentaryzacji dendrologicznej aby dokonali widocznego tyczenia granic działki będącej przedmiotem inwentaryzacji dendrologicznej. Powyższe nabiera szczególnego znaczenia dla działek nieogrodzonych gdzie granice pomiędzy poszczególnymi działkami nie są widoczne.

Tyczenie granic ma na celu wyeliminować ryzyko związane z nadmiernym inwentaryzowaniem powierzchni lub lukami w inwentaryzacji oraz znacząco przyśpiesza tempo pracy w terenie.

Podsumowując informacje podane w dzisiejszym wpisie zasadne staje się podkreślić, że wycinka drzew i krzewów wiąże się z koniecznością postępowania według opisanych w ustawie procedur.

Intencją artykułu jest nakreślenie, w sposób ogólny, obowiązujących zasad postepowania w rozpatrywanym zakresie. W celu ustalenia toku postępowania dla indywidualnych sytuacji rekomendujemy konsultacje ze specjalistami z zakresu ochrony środowiska.

Na tym kończę dzisiejszy wpis życząc Inwestorom udanych i skutecznych procedur związanych z usuwaniem zieleni. Do zobaczenia w następnym wpisie. Osoby zainteresowane nawiązaniem współpracy w zakresie przygotowania inwentaryzacji dendrologicznej zapraszamy do kontaktu.

EMKA Budownictwo i ochrona środowiska

Blog