Przegląd techniczny dla Najemcy obiektu przemysłowego – tereny wewnętrzne.
Przegląd techniczny dla Najemcy obiektu przemysłowego – tereny wewnętrzne.
W tym wpisie przeczytasz o :
1.Przykładach napotkanej problematyki podczas odbiorów terenów wewnętrznych wynajmowanej powierzchni.
Kontynuując zagadnienie przeglądu technicznego dla Właściciela bądź Najemcy nieruchomości przedstawię kilka przykładów jakości wykonania prac tym razem z obszaru wnętrza obiektu.
Niektóre z przedstawionych przykładów mają charakter uwag czysto wizualnych. Inne noszą znamiona uwag bardzo poważnych mających wpływ na bezpieczeństwo osób użytkujących określoną przestrzeń. Takim przekładem może być zastosowywanie nieodpowiednich kołków do mocowania sufitu podwieszanego rastrowego lub umieszczanie na płytach sufitu rastrowego kamieni lub fragmentów cegieł.
Niestety bardzo często można również zaobserwować brak spełnienia podstawowych wytycznych wykonania robót określonych w zeszytach technicznych opracowanych przez Instytut Techniki Budowlanej (ITB) lub przez Producentów wyrobów budowlanych w udostępnianych kartach technicznych oraz instrukcjach montażu.
Niestety praktyka wielokrotnie udowadnia, że jeżeli już na „pierwszy rzut oka” prace są wykonane w sposób wątpliwy jakościowo to wraz z upływem czasu stan techniczny danej przestrzeni ulega tylko pogorszeniu.
Oczywistym jest , że elementy ulegają naturalnemu zużyciu w trakcie eksploatacji obiektu, natomiast jeżeli nie zostaną zachowanie podstawowe wymogi technologii wykonywania prac należy się spodziewać przyspieszonej destrukcji danego elementu.
Ponadto, należy mieć na uwadze, że proces projektowania polega również na dobraniu odpowiednich parametrów danego materiału do warunków w jakich pracuje dany element. (np. trwałość mechaniczna drzwi zamontowanych w domu jednorodzinnym może być mniejsza niż trwałość mechaniczna drzwi przeznaczonych do budynku użyteczności publicznej lub budynku biurowego).
Wobec powyższego należy podkreślić, że jakość wykonania prac oraz parametry wbudowanych wyrobów mają znaczący wpływ na komfort oraz usterkowość użytkowania danej przestrzeni. Jeżeli wspomniane dwa parametry zawodzą to zwykle taka sytuacja kończy się koniecznością wykonania przedwczesnych remontów wymagających poniesienia nakładów finansowych oraz organizacyjnych ( np. konieczności czasowego wyłączenia danej przestrzeni z użytkowania).
Na zakończenie warto jeszcze wspomnieć o aspekcie wizerunkowym jaki niesie za sobą złej jakości wykonana jakość robót. Wyobraźmy sobie sale konferencyjną w której występują popękane ściany i zacieki na suficie lub pokój Prezesa w którym nie została zapewniona wymagana izolacyjność akustyczna ścian. Z moich doświadczeń wynika, że takie elementy potrafią być bardzo istotne dla użytkownika w trakcie eksploatacji obiektów.
1.Przykłady napotkanej problematyki dla terenów wewnętrznych wynajmowanej powierzchni.
Aby przybliżyć i zobrazować mogące pojawić się zagadnienia związane z jakością wykonania prac we wnętrzu obiektu przedstawiam kilka przykładowych fotografii.
Przykład nr1
Niestety dosyć często zdarza się, że w wyniku prowadzonych prac budowlanych dochodzi do mechanicznego uszkodzenia powierzchni płyt warstwowych ścian lub bram dokowych. Przykład takiej usterki pokazano na fotografii nr1.
Przykład nr2
Przykład występowania nierówności pomiędzy poziomem rampy dokowej i poziomem posadzki przedstawiono na fotografii numer 2. Odnotowano wartość wykraczającą ponad odchyłki określone normą jako akceptowalne. Powyższe może mieć wpływ na proces użytkowania rampy ponieważ zbyt duże nierówności w okolicy najazdu na rampę mogą przełożyć się na płynność jazdy wózków widłowych obsługujących rampę.
Przykład nr3
Przykład wykonania mocowania elementu konstrukcji stalowej do elementu żelbetowego został przedstawiony na fotografii numer 3. Nie zastosowano systemowych blach wypełniających powstałą pomiędzy łączonymi elementami szczelinę. Przedstawiony sposób wykonania połączenia jest niezgodny z wytycznymi norm i może wpłynąć niekorzystnie na wykonane połączenie.
Przykład nr4
Fotografia nr 4 przedstawia wykonanie mocowania konstrukcji stalowego podestu do posadzki w hali przemysłowej. Problem polega na tym, że zaprojektowano i wykonano montaż konstrukcji stalowej w bardzo bliskiej odległości od dylatacji posadzki bez umożliwienia kompensacji przemieszczeń posadzki przez konstrukcję stalową. W takich sytuacjach bardzo często dochodzi o spękań posadzki i braku utrzymani gwarancji przez na tak wykonany element.
Przykład nr5
Fotografia nr 5 przedstawiają wady wykonania instalacji wentylacyjnej. Brak prawidłowego połączenia przewodu instalacji do elementu wlotu lub wylotu umocowanego bezpośrednio w suficie podwieszanym uniemożliwia prawidłowe funkcjonowanie instalacji.
Przykład nr6
Fotografia nr 6 przedstawia brak wykonania płytowania ściany w systemie suchej zabudowy do pełnej wysokości kondygnacji. Wskazany sposób wykonania prac będzie miał negatywny wpływ na zachowanie parametrów izolacyjności akustycznej przegrody. Przedstawione rozwiązanie będzie również wpływało na warunki ppoż. obiektu.
Przykład nr7
Fotografia nr 7 przedstawia brak fragmentu fugi na połączeniu płytki posadzki z płytką cokołu ściany. Nie zastosowano systemowej masy elastycznej we wskazanym miejscu co skutkuje wykruszaniem się zaaplikowanej fugi. Powyższe doprowadza do wnikania wody ( np. z mycia posadzki) no wnętrza przegrody powodując jej destrukcję.
Przykład nr8
Fotografie o numerach 8, 9, 10 przedstawiają spękania ścian oraz zacieki sufitu podwieszanego. Wskazane uwagi wpływają na obniżenie estetyki powierzchni.
Przykład nr9
Fotografie numer 11,12 przedstawiają niewłaściwe zastosowanie kołków mocujących sufit podwieszany do stropu konstrukcji obiektu. Skutkiem czego jest zjawisko wysuwania się kołka ze stropu. Na szczególną uwagę zasługuje to, że wskazane kołki nie spełniają warunków pożarowych dedykowanych dla sufitów podwieszanych. Na fotografii nr 13 przedstawiono zjawisko polegające na dociążaniu sufitu podwieszanego poprzez zastosowanie gruzu i kamieni. Podane przykłady noszą znamiona uwag bardzo poważnych mających wpływ na bezpieczeństwo osób użytkujących określoną przestrzeń.
Podsumowując przedstawione powyżej przykłady można stwierdzić, że skala uwag do jakości wykonanych prac może być bardzo szeroka. Od tych mało istotnych po te bardzo istotne dla bezpieczeństwa osób korzystających z danej przestrzeni.
Z całą pewnością można jednak zgodzić się z tezą, że wykonanie niezależnych od Wykonawcy robót kontroli i przeglądów technicznych przyczynia się do eliminowania zagadnień uznawanych jako wadliwe.
Na tym kończę dzisiejszy wpis życząc Inwestorom długiego i bezproblemowego użytkowania obiektów budowlanych . Do zobaczenia w następnym wpisie. Osoby zainteresowane nawiązaniem współpracy w zakresach ( wsparcia technicznego ) oraz ( dokumentacji środowiskowych) zapraszam do kontaktu.
- 609-134-507 , 696-369-605
- biuro@emka-pt.pl
- Filtrowa 26 97-300 Piotrków tryb