Doradztwo techniczne w kontekście prac związanych z wymianą systemów dokowych.

Kontakt
EMKA Budownictwo i ochrona środowiska

Doradztwo techniczne w kontekście prac związanych z wymianą systemów dokowych.

W tym wpisie przeczytasz o :

1.Elementach systemów dokowych mogących podlegać wymianie ze względu na ich zużycie.

2.Przykładowych zakresach specyfikacji Inwestora.

3.Wykazie przykładowych parametrów materiałowych dla ramp dokowych.

4.Wykazie przykładowych parametrów materiałowych dla bram przemysłowych.

5.Wykazie przykładowych parametrów materiałowych dla uszczelnień dokowych.

6.Przykładowym zakresie montażu.

7.Przykładowym zakresie dokumentacji powykonawczej.

8.Przykładach napotkanych w rzeczywistości problemów technicznych.

1.Elementy systemów dokowych mogących podlegać wymianie ze względu na ich zużycie.

Dzisiejszy wpis został zainspirowany pewnym doświadczeniem wynikającym z przebiegu procesu wymiany systemów dokowych w istniejącym obiekcie  magazynowym.

Pisząc o systemach dokowych mam na myśli zakres obejmujący :

     – rampy dokowe.

     – bramy dokowe.

     – uszczelnienie dokowe (fartuchy).

     – odboje ramp dokowych.

Doświadczenie pokazuje, że Inwestorzy czasami decydują się na kompletną i całkowitą wymianę systemów dokowych w posiadanych  obiektach. Wskazana sytuacja ma miejsce głównie w obiektach eksploatowanych już przez wiele lat.

Wobec powyższego zachodzi konieczność podjęcia decyzji o wymianie zużytych elementów lub o wymianie całych urządzeń.

Zanim jednak dojdziemy  do samego procesu wymiany zużytych urządzeń zasadne staje się rekomendować aby Inwestorzy określili swoje oczekiwania dla nowych urządzeń w dokumencie zwanym (specyfikacją). Powyższe staje się  szczególnie ważne w sytuacji gdy Inwestorzy planują powierzyć kontrole nad realizowanymi pracami osobom niezależnym, pracującym bezpośrednio dla Inwestora.

2.Przykładowe zakresy specyfikacji Inwestora.

Sporządzona z wyprzedzeniem specyfikacja doprecyzowuje   wzajemne oczekiwania stron Wykonawca-Inwestor a osobie kontrolującej  daje narzędzie do egzekwowania zgodności i jakości wykonywanych prac. Oczywiście zakres obowiązującej specyfikacji powinien zostać każdorazowo dobrany do danej indywidualnej sytuacji  obiektu.

Na podstawie zgromadzonego doświadczenia proponuję, aby uwzględnić przynajmniej trzy podstawowe zakresy takiej specyfikacji:

Zakres materiałowy – związany jest ze szczegółowym określeniem parametrów kupowanego towaru.

Zakres montażowy – związany z określeniem metodologii montażu w danej indywidualnej sytuacji oraz etapowaniem montażu jeśli jest to konieczne ze względu na procesy technologiczne Inwestora.

Zakres dokumentacji powykonawczej – związany z udokumentowaniem zakresu prowadzonych prac oraz wytycznych serwisowych i warunków gwarancyjnych.

Doprecyzowując wymienione powyżej zakresy specyfikacji można wskazać  że:

Zakres materiałowy specyfikacji –  w mojej ocenie najważniejsze jest to aby strony umówiły się na zakres materiałów  oraz urządzeń  które można scharakteryzować używając określonych parametrów technicznych , i tak np.:

3.Wykaz przykładowych parametrów materiałowych dla ramp dokowych.

Dla ramp dokowych można wyróżnić:

     – wymiary geometryczne rampy (głębokość, szerokość).

     – nośność rampy,  (statyczna, dynamiczna).

     – obecność podpory serwisowej.

     – wymiary geometryczne wargi uchylnej.

     – rodzaj zasilania.

     – sposób sterowania rampą.

     – parametry zabezpieczenia antykorozyjnego.

     – rodzaj odbojów ram.

     – planowana ilość cykli działania rampy.

     – rodzaj pojazdów obsługiwanych przez rampę (TIR/Bus).

4.Wykaz przykładowych parametrów materiałowych dla bram przemysłowych.

Dla bram przemysłowych segmentowych można wyróżnić:

     – parametr izolacyjności termicznej bramy.

     – wymiary geometryczne bramy.

     – obecność przeszkleń w bramie.

     – sposób otwierania bram (ręczne czy automatyczne).

     – przy bramach automatycznych określenie parametrów zasilania bramy.

     – kolorystyka bramy.

     – sposób awaryjnego otwierania bramy (np.:  ręczne po zwolnieniu cięgnem z napędu lub otwieranie ręczne za pomocą dedykowanego łańcucha).

     – sposób sterowania bramą.

     – określnie wyposażenia bramy ze względów na potrzeby ochrony ppoż. obiektu.

     – dodatkowe wyposażenie doku w postaci np. lamp doświetlających.

     – wyposażenie bramy w listwę bezpieczeństwa-krawędziową.

     – wyposażenie dolnego panelu bramy w listwę ochronną zabezpieczającą przed uszkodzeniem mechanicznym  panelu bramy.

     – oczekiwana trwałość powłoki antykorozyjnej użytej dla  paneli bramy segmentowej.

     – trwałość mechaniczna,  wodoszczelność, odporność na obciążenie wiatrem, przepuszczalność powietrza.

 

5.Wykaz przykładowych parametrów materiałowych dla uszczelnień dokowych.

Dla uszczelnień dokowych można wyróżnić:

     – wymiary geometryczne uszczelnienia.

     – grubość oraz rodzaj materiału wykorzystanego na fartuchach  bocznych oraz górnym uszczelnienia.

     – sposób odprowadzenia wody opadowej z uszczelnienia.

     – oczekiwana odporność  antykorozyjna elementów stalowych konstrukcji uszczelnienia.

     – obecność dodatkowych znaków najazdowych na fartuchach uszczelnienia.

     – budowa górnego fartucha ( np.: ilość nacięć oraz ilość warstw fartucha).

6.Przykładowy zakres montażowy.

Zakres montażowy specyfikacji powinien w mojej ocenie wyjaśnić oczekiwania Inwestora w zakresie dokumentacji technicznej  obowiązującej podczas realizacji prac. Zasadne w tym miejscu jest zasygnalizowanie, że prace montażu mogą być co do zasady realizowane na podstawie dwóch podstawowych rodzajów dokumentów:

     – Instrukcji montażu.

     – Indywidulanej dokumentacji technicznej.

Z mojej praktyki wynika, że nie zawsze typową instrukcję montażu da się w sposób bezpośredni zaaplikować do rzeczywistej sytuacji występującej w istniejącym  obiekcie. Powodem powyższego jest fakt, że demontaż starych urządzeń często jest związany z koniecznością wykucia (wycięcia oryginalnie przewidzianych elementów kotwiących dane urządzenie w konstrukcji obiektu). W związku z powyższym oryginalnie przygotowane mocowania nowego urządzenia przeważnie  przewidziane są do montażu w nowym obiekcie. ( np. : rampy dokowe są mocowane montażowo do konstrukcji obiektu a następnie oblewane mieszanką betonową podczas wykonywania posadzki w trakcie wznoszenia nowego obiektu).

Ponadto zdarzają się sytuacje w których konstrukcja samego obiektu musi zostać zaadaptowana przerobiona  do standardowych wymiarów w kupowanych urządzeń.

Mając powyższe na uwadze, rekomenduję aby kierować się zasadą, że jeżeli standardowa instrukcja montażu nie odzwierciedla toku wykonywanych w rzeczywistości  prac montażu oraz jeżeli ingerujemy z mocowaniem w konstrukcję obiektu to zasadne jest oczekiwać przedłożenia przez Wykonawcę lub Producenta urządzenia indywidualnej dokumentacji technicznej montażu wykonaną przez uprawnioną do tego celu osobę. Indywidulana dokumentacja techniczna  przede wszystkim odzwierciedla stan rzeczywisty planowanego montażu a nie stan teoretyczny.

Czasami zdarza się że z punktu widzenia Inwestora bardzo istotne jest  etapowanie prac montażu  ze względu na przebiegający w obiekcie proces technologiczny Inwestora.

W związku z powyższym rekomendowane jest uwzględnić w/w zagadnienia w obowiązującej do umowy specyfikacji wykonywania prac.

7.Przykładowy zakres dokumentacji powykonawczej.

Zakres dokumentacji powykonawczej.

Aby wyeliminować nieporozumienia stron związane z oczekiwaniami w zakresie końcowej dokumentacji powykonawczej, procesu odbiorowego oraz zasad postępowania gwarancyjnego zasadne jest przedłożyć Wykonawcy wytyczne Inwestora w rozpatrywanym zakresie przez podpisaniem umowy.

Zagadnienie dokumentacji powykonawczej zostało poruszone w odrębnym wpisie do którego odsyłam (Dokumentacja powykonawcza ) ale ogólnie można przyjąć następujący podział dokumentacji powykonawczej:

     – oświadczenie kierownika montażu wraz z uprawnieniami.

     – opis przeprowadzonych czynności wraz ze schematycznym rysunkiem zakresu prowadzonych czynności.

     – dokumentacja materiałowa.

     – dokumentacja techniczno-odbiorowa ( wszelkie instrukcje montażu, indywidualne dokumentacje techniczne, protokoły odbiorowe).

     – warunki gwarancji wraz z instrukcją użytkowania urządzeń.

     – dokumentacja rysunkowa jeśli dotyczy.

Na zakończenie przedstawię kilka przykładów mogących się pojawić zagadnień technicznych które moim zdaniem warto uwzględnić planując przebieg wymiany urządzeń dla systemów dokowych:

8.Przykłady napotkanych w rzeczywistości problemów technicznych.

Przykład 1.

Zdarza się że w istniejącym obiekcie wbudowane zostały elementy stalowe które nie podlegają demontażowi a które będą zakryte nowym systemem dokowym. Zasadne jest uzgodnić czy planowane prace mają uwzględnić usunięcie ognisk korozji z już istniejących elementów. Jeżeli tak, to jaką trwałość będzie posiadała nowo wykonywana powłoka.

Przykład 2.

Rekomenduje uzgodnić wartości  maksymalnych  nierówności  pomiędzy nowo zamontowanym urządzeniem rampy dokowej  a istniejącym poziomem posadzki. 

Przykład 3.

Rekomenduję uzgodnić sposób wykonania napraw ubytków powierzchni betonowych podwalin  przy okuciu metolowym odboju rampy dokowej oraz uzgodnić sposób zabezpieczenia  powstałego styku przed wnikaniem wilgoci pod powierzchnię elementu stalowego.

Przykład 4.

Rekomenduję uwzględnić sposób zabezpieczeni antykorozyjnego wszelkich wyciętych na potrzeby nowego montażu elementów stalowych zakotwień z elementów  żelbetowej  konstrukcji obiektu.  Brak zabezpieczenia przed korozją w/w miejsc może doprowadzić do powstania zacieków z rdzy w trakcie dalszej eksploatacji obiektu.

Przykład 5.

Rekomenduję uzgodnić zasady odbioru wykonywanych w trakcie montażu spoin jeżeli mają one charakter konstrukcyjny.

Przykład 6.

 Rekomenduje uwzględnić sposób wykonania uszczelnienia elementów montowanych urządzeń przylegających dekonstrukcji obiektu.

Na tym kończę dzisiejszy wpis życząc Inwestorom długiego i bezproblemowego użytkowania wbudowanych urządzeń. W sytuacji w której stan techniczny urządzeń wymaga ich kompleksowej wymiany rekomenduję  aby przygotować się do tego procesu i uzgodnić maksymalnie dużo zagadnień przed przystąpieniem do realizacji prac na terenie inwestycji. Praktyka pokazuje, że im więcej szczegółów zostanie zaplanowane przed realizacją prac  tym łatwiej i szybciej przebiega cały proces wymiany urządzeń.

Na zakończenie zapraszam osoby zainteresowane nawiązaniem  współpracy z zakresu doradztwa i nadzoru technicznego oraz dokumentacji środowiskowych do kontaktu.

EMKA Budownictwo i ochrona środowiska

Obserwuj Nas na

Blog